Alla inlägg under mars 2008

Av Katja - 18 mars 2008 22:05

Det var minus tio grader när vi skulle iväg i morse. kallt, men vi åkte ju bara bil. Varm bil, för jag strosade ut i pyamas och satte på motorvärmaren. Sedan på dagen var det varmt. När jag kom hem, var det plus fyra, det har varit sådär härligt norrlands vårigt idag. takdropp och härligt strålande sol. Ja, en mycket kortvarig vinter kanske man skulle kunna säga, men jag tror inte på vår ännu heller, för de har lovat mer snö, och kallt ett tag till. En granne som hade fått massa fina påskliljor, hade numera inte så fina hängande slokande påskliljor. genast blev jag lite glad för att vi inte varit så engagerade att gödsla och ha oss för att få tidiga vårblommor... Några krokusar vid lekstugan, och en nästan utslagen påsklilja är vad som funnits i vår trädgård. De som inte hunnit blomma än, kanske klarar sig...


Idag hade vi halvklass. Ena halvan var på sjukhustandvården på besök, och andra halvan där jag ingick i, var i metodrummet. Vi har tagit blodtryck, puls, kollat andning, tagit blodprov både venöst och kapillärt, fast venöst övar vi bara på atrapper man fäster på kompisens arm. Vi har lindat ben, och satt kateter och bytt stomi påse, ja på dockan förståss. Sånt är roligt att göra, få öva lite.


Efter lunch var hela klassen på lab. på studiebesök. Vi var både på klin fys. och blodcentralen. var rätt spännande. På torsdag är det vår tur att gå till sjukhustandvården.


På torsdag ska jag på fest!!! Inte ofta det händer! Fest med singstar! Ska ta med mitt. Hoppas den håller bara, nåt är galet med den, den liksom känner inte alltid att den har en skiva i sig, så den kan mitt i en sång sluta, och så står det att det inte finns någon skiva i. Ska ringa affären jag köpte den ifrån, och se om man får lämna in den. fast inte innan torsdag. Är ju första gången jag ska få sjunga med vuxna! Vi ska ha med mat, som knytkalas, dricka lite vin, och övernatta. Det är en bit bort härifrån, aå ska man dricka vin, får man sova över. Ska bli skoj! Ska till Kungälv på torsdag på dagen för att inhandla lite vin, och kanske en topp till min nya kjol som jag beställde på h&m. Ja, jag skulle ju köpa nya snygga kläder, så jag kan ju lika väl börja.


Egentligen sitter jag nu med det sista på hemskrivningen. fast det förstod ni väl...?! japp, jag är kvinna och kan göra flera saker samtidigt.


Fast nu har jag inte så mycket mer intressant att skriva.

Av Katja - 17 mars 2008 21:23

Som man nu väntat på i hundra år. Fast nu hade ,man ju iofs. slutat vänta, och börjat tro på våren, men vem bryr sig om sånt?! Inte väder Gudarna iaf. Från att ha varit så skönt igår, att man bara kunde ha en tunnare jacka, och vårskor, till att pälsa på sig igen, är inte så roligt. Jag tog bort fodret på Louises jacka igår, men får väl snällt sätta dit det igen. Det ska visst vara kallt i nån vecka nu.


Tilda var iaf. alldeles uppspelt och lycklig när hon vaknade! Hon ville ut genast! Tur de har dagis, så jag slipper vara ute i blötsnön och åka pulka.


Louise var ju hemma idag, och fick vara själv i nästan två timmar. Jag åkte och lämnade på dagis vid 08, sedan till skolan för lite info, sedan till videomix för att hyra lite film som hon kunde underhålla sig med medans jag pluggade, och så hem. Allt hade gått bra, och hon tyckte det var kul att få vara själv. Hon har verkligen blivit så stor!! Hon ville stanna hemma imorgon oxå, och vara själv när jag ska på studiebesök, men hon är alldeles för frisk för det, så hon får allt gå till skolan. Hon gillar INTE snön, och vill helst sitta inne tills den smälter igen.


Har fått gjort endel här hemma idag. Nästan färdig med min hemskrivning, ska bara fila lite på den, och sedan skriva dit mina egna tankar osv. Men det får bli lite nu ikväll, och resten imorgon. har några länkar som jag fick att kolla in först.


Mamma undrade vart jag ska ta vägen när jag behöver barnvakt, det är ju BYTARDAG!! Där måste jag ju vara. Men vi har nog löst det genom att Louise är hon en kompis, och Tilda och Ellen hos farmor. Ska bara kolla så det var helt okej med henne. Hon trode att det handlade om hela fredagen och lördagen, därför var hon lite tveksam. Så det blir att dom minsta sover hemma, och så lämnar jag dem på morgonen till farmor. Tror jag iaf.


Vi håller på spånar efter en potensiell barnvakt, som vi kan ta till vid tex. sådana här tillfällen. Hittade två på grannar.se, men en klasskompis hade en dotter som gärna ville, hon är bara 15, men är hon som jag var i den åldern, ska det inte vara några problem! jag var ju proffs barnvakt vid den åldern. Debuterade mycket tidigt som barnvakt...

Ska boka in en träff med henne, men även med en som svarat på grannar.se. kan ju vara bra att ha flera, ifall det blir kris någon gång. Undra hur vi ska lösa det när jag börjar jobba igen? Sam måste ju resa mer och mer hela tiden, och jag vill verkligen inte ha ett dagjobb. Jag trivs inte med det! Jag behöver sova på morgonen, och ta det lugnt. Nu börjar jag känna av detta, när jag pluggar. har funkat kanon bra, mest för att det ju är så himla roligt med skolan, men man hinner ju inte med någonting när man aldrig är ledig mitt i veckan! Nej, jag vill jobba kanske 50-70% kväll/helg/natt. Så vi får väl ha nån barnvakt som vi känner och litar på vid det laget. Nätter vete sjutton hur man löser... Kanske kan hoppa över att jobba natt, men inte bara dagtid som sagt.


En grej som jag börjat bli så himla less på, är mig själv. En ganska stor grej kanske... Varför ät jag så himla trist? Nu menar jag mest hur jag klär mig och så. Varför måste jag alltid tänka så himla praktiskt när jag köper kläder till mig själv? Alltid köpa svart, för det är ju så praktiskt, det passar till allt.... Alltid köpa bekväma ecco skor, för det är så praktiskt att ha bra skor, praktiska jackor, ja allt. Varför köper jag aldrig något fint? Jag vill inte se ut som en himla praktisk över 30 årig mamma, alltid jeans, top och munkjacka?? Jag vill vara så där fin, och ha snygga brallor, en snygg tunika, och snygga skor! Vill gå till dyr frisör och färga håret, ha kjol och snygga stövlar. men nä, det är inte praktiskt.... På den där me and i träffen kände jag mig så himla tråkig. Alla var snyggt klädda, snygga i håret och ändå var dom mest "vanliga"!!

Nä, jag ska banne mig beställa lite snygga kläder, och köpa snygga skor som jag kan ha till kjol. Någon gång måste jag få känna mig lite fin!!


Jaja, nog tjatat om det.


Vi har haft en rätt mysig em. med barnen. Lite bråk som vanligt vid hämtningen på dagis, L & T är som hund och katt när dom träffas igen efter dagis/fritids. men när jag lyckades övertala T att L skulle få vara med och spela buzz med henne och E, så var dom vänner hela kvällen efter det! Inget bråk och tjasf att tala om. Sånt gillar jag! genast får man lust att göra saker med dom, fast så mycket hann vi inte efter maten. Louise skulle duscha, och läsa läxan. Flöjten har vi hoppat, för att förhindra de där halsfluss bacillerna att föröka sig i flöjten, eller nåt.


Nu ska jag göra något nyttigt.


Av Katja - 16 mars 2008 20:01

Ja, Louise har halsfluss. Halsen var så svullen och röd i morse, så jag tror knappt ett sugrör hade fått plats i det lilla hålet ner. Vi fick en tid på jourcentralen, och under tiden piggnade hon till rejält. Så jag förberedde mig på vad jag skulle säga när läkaren frågade vad sjutton vi gjorde där med så piggt barn. Nåväl, han frågade om vi tagit halsprov, vilket vi inte hade. Kollade i öronen, vätska bakom båda, men inte rött. halsen bara tittade han ner en gång och sa, jaha, behövs inget prov. Detta är halsfluss. Han var väldigt trevlig, pratade och skojade med Louise. Det är alltid roligt att få sådana läkare. De flesta där brukar vara sura trötta irriterade saker.


Eftersom hon var så pigg, och det var så fint väder, tog jag, Sam, Ellen och Louise en promenad. Tänkte gå till den nya kiosken här och köpa glass. men på dörren stod det "kommer strax", och så var det låst. Vi tog ett varv bland de nya husen, och gick sedan tillbaka. Fortfarande samma skylt, så vi gick hem.


Lagade egna köttbullar, som det var nåt fel på, och potatismos. ja, köttbullarna var ju goda, men de bara smulades sönder. hade inget ägg, kanske var det det som var fel. men mamma gör ju alltid utan ägg, och hennes håller ihop, iaf. mer än dessa. Nåja, de var goda ändå.


På dagen var jag på ME and I och blingo party, beställde en klänning till Ellen och ett hemligt plagg. Bara från me and i.


Just det, imorgon skulle jag behöva gå till skolan. Någon som kan passa Louise? På tisdag behöver jag ännu mer gå till skolan, men ingen kan vara med Louise. Sam är ju bortrest. Suck, jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. 2 dagar sa läkaren att det tar att bli smittfri. Så först på onsdag får hon gå till skolan. Då är det ju inga bekymmer, då är ju Sam hemma, men men. Hon klarar att vara hemma en timma, så på morgonen imorgon åker jag in en snabbis och hoppas jag kan få det dom ska göra i skolan hem. På tisdag är det värre, vi ska på studiebesök till blodcentralen, och sånt är obligatoriskt. Suck...


Just det. nu ska jag ta och skriva ner min hemtenta.

Av Katja - 14 mars 2008 20:29

Nej, jag tror inte det är nåt fel på ämnesomsättningen hos mig. Det var väl andra symptom på det oxå, som jag inte har. Jag går väl helt enkelt inte och lägger mig i tid, plus att det är jobbigt med allt pluggandet och alla dessa livliga barn.


Blingo, det är barnkläder! Ekologiska sådana, och rätt fina. Så nu har jag väl svarat på de frågorna i kommentarerna.


Nu får ni svara på mitt dilemma.

Jag behöver barnvakt en fredag em/kväll och lördag morgon fram tills Sam kommer hem, antagligen på em.

Sam har fixat en barnvakt, en dam på hans jobb, de stora har träffat henne massor, och älskar henne. Ellen har nog bara sett henne någon gång. Ska vi ha alla tre barnen där, då sover de över. Eller ska Ellen vara hos farmor själv, som hon känner, men aldrig varit hos själv. Farmor orkar inte ha alla tre barnen. Ellen är ju trygg med sina systrar, men fixar hon det så länge?


Ja, svara på den om ni kan...


Ikväll är det lets dance här hemma. Jag är inte så insatt, så jag orkar inte titta. Har bytt sängläder, ÄNTLIGEN, i sängen. Tappade gnistan att städa toan, så det får bli imorgon. Tilda är hos farmor.


Imorgon ska Louise sova över hos en kompis, då ville ju Tilda oxå ha en kompis, så hennes kompis kommer och sover här. Tilda försökte sova där en gång i somras, men kom hem på sen kvällen, så det är bättre de sover här. Hon har sovit här förut.


Jo, Eve, vill Elias ha den där höjdar boken i present? Kan kolla om den finns kvar nästa gång jag är på bokia. Annars tänkte jag på nåt pussel kanske? Ja, det är ju ett tag kvar, men man kan ju börja fundera, för vips så är det dax, och jag har inte hunnit med.


Nä, nu ska jag sluta babbla.

Av Katja - 14 mars 2008 14:16

Det bidde glasögon. Brytningsfel. Ja, det hade jag ju förr oxå, har bara glömt bort det... Så nu ska man skrapa ihop (fråga sam) nästan 4000 kronor. Dyrt är det med såna grejer.


Har suttot i skolan med klasskompisar och försökt få ihop endel om det vi ska skriva om. Måste nog leta lite mer på nätet, står ju inte så mycket i böckerna vi har. Måste vara färdig med detta till söndag kväll, då Sam åker iväg må-tis, och det ska vara inlämnat på onsdag. Kan ju inte räkna med att hinna med så mycket när han är borta.


Nu skiner solen, och det är drygt 9 grader varmt. Tänkte promenera och hämta tjejerna, så man får lite frisk luft idag oxå. De ska bara få äta mellanmål klart på dagis/fritids. Louise ska ha med en kompis hem oxå. Lär ju bli det vanliga, slagsmål mellan mina, då de bara har en kompis. Så blir det jämt.


I helgen har vi inga stora planer. Tänkte kanske göra lite fint i trädgården, om vädret tillåter förståss. Har inte tagit bort alla döda växter sedan i somras, och nu ser det för tråkigt ut. Massa av barnen saker ligger runt överallt oxå, så det kan behövas. Ska på blingo och me and i visning på söndag. kanske hinner man städa lite i huset idag. Tvätta står högt upp på listan, blev endel i fjällen, och har verkligen inte hunnit ikapp denna veckan.


Ja, annat vet jag inte.

Av Katja - 13 mars 2008 20:24

Alltså, jag börjar bli orolig för min hälsa snart. Är så trött så jag har väl nån allvarlig sjukdom, eller så lär jag mig för mycket i skolan, och min stackars kropp orkar inte med all lärdom, så den kreverar, eller så sitter jag helt enkelt för mycket vid datorn och glömmer sova. ja, nåt är det iaf, för jag är såååå TRÖTT! Fast gå och lägga mig gör jag ju ändå inte. Behöver byta sängkläder, de luktar ju gammal skunk snart. Men när hinner/orkar man med sånt?


Försökte förut filma med kameran när Ellen sjunger sing star, hon är bara för söt när hon sjunger tusen och en natt... Hon kan hela den, och sjunger så gulligt. Men såklart ville hon inte när jag filmade, tänkte om jag kanske kunde lägga in filmen här, fast jag vet ju ändå inte hur man gör, så det spelar ingen roll. Ni får komma hit och lyssna istället.


Jo, syster Peka, när jag kommer upp nästa gång, beställer jag en sing star fest! Jag vill ju oxå sjunga med vuxna, och inte ha barnen med som bara vinner, och dricka annat än påskmust med! Så nu vet du det, bara att boka, öh, ja, när jag kommer.


I morgon ska jag in till skolan och sitta med några klasskompisar och försöka diskutera fram hur hemskrivningen ska bli. ja, vi får diskutera med varandra, bara hon ser att vi inte skrivit samma. Vi har två fall, två olika kvinnor som ligger på IVA, en har precis opererats, och den andra ska opereras. De har olika sjukdomar, en hade nån skallskada, den andra minns jag inte. Vi ska skriva om omvårdnaden, om sjukdomen osv. Ja det ska nog gå bra.


Sedan klockan ett ska jag till optikern. Ska kolla synen. Har alltid så ont i huvudet i skolan, så kanske att man börjar bli gammal och behöver läsglasögon... Hade det ju när jag var yngre, men har inte använt dem sedan gymnasiet eller nåt. Ibland när jag kör bil känner jag oxå att jag får anstränga mig så att läsa skyltar. Kanske blir jag en tant med brillor snart.


Annars har nog inte mycket hänt i detta huset. Ska kolla lite på TV klockan 21. Började ju titta på den där nya serien, private practise eller vad den nu hette. Den var rätt bra. Såg oxå att det skulle börja nån dokumentär serie om barnmorskorna! Den måste jag ju oxå se! Jag som aldrig tittar på TV, hur ska jag hinna med tre serier i veckan! Får lägga ner datorn och skolan kanske. Sy hinner jag ju heller aldrig. Synd, för ideèr har jag i massor! Ska nog sy täcke och kudde i det där pippi tyget som blev över, ja till Ellens docka då. Det kunde ju passa bra.


Jo, just det, för några veckor sedan ville Ellen sova utan blöja. Vilket har gått bra! Hon har ju haft torr nattblöja i X antal månader, men eftersom hon sover i vår säng har jag låtit henne ha den på så länge hon inte protesterat. Nu är hon då alltså helt blöjfri! Jaja, ska man vara noga, så gör hon nr. 2 i blöjan. Precis som sin älskade favvo syrra Tilda gjorde tills hon blev 3. Vet att en viss kusin vitamin oxå använde sig av blöjan rätt länge i det syftet... nämner inga namn...


Nä, nu har jag svamlat nog.


Jo, Eve, har Elias Höjdarnas sifferbok? Fanns knappt några barn böcker kvar på rean, men den fanns. Kan gå köpa den imorgon, ifall han inte har den förståss...


God natt säger jag nu, fast jag inte ska sova.

Av Katja - 11 mars 2008 21:27

Här är stugan vi bodde i. Tyvärr kära mamma så får du se bilder innifrån en annan gång. De bilderna ser allt för stökiga ut för att jag ska våga lägga ut dem här.... Mycket snö var det! Vi hade det härligt, och soligt nästan alla dagar. Barnen lärde sig superfort att åka, och jag och Ellen hade det mysigt på vårt håll. Jo, jag åkte lite jag oxå, och det var faktist roligare än jag minns det!

Av Katja - 11 mars 2008 21:26

Här sitter barnen, förväntansfulla inför veckan. Pjäxorna ska på, och sedan ut i backen!

Ovido - Quiz & Flashcards