Alla inlägg under januari 2008

Av Katja - 29 januari 2008 21:09

Ja, snart kommer jag och sticker alla jag känner... Nu har vi börjat med lite sprutor och grejs i skolan. ja, alltså vanliga medicinsprutor, inte sådana olagliga saker... Insulin bara än så länge. Det har jag ju jobbat med i massa år, så det var inget nytt, men kul ändå.


På måndag har vi vårt första prov. Lite dum dag, måndagar skulle man inte behöva ha prov på. Då måste man ju plugga mycket under helgen. Denna helgen kan jag inte läsa så mycket. Vi ska på dop på lördag, och så har ju Tilda sitt kalas på söndag. Men imorgon har jag två timmar att läsa, och på fredag hela dagen. Så det får gå bra det med.


Tog en långpromenad idag. var verkligen länge sedan. Har blivit kortisar mest, eller inga alls. Det är ju hur tråkigt som helst att gå en långpromenad när regnet bara öser ner. Idag duggade det bara, så det funkade ju. Längtar till våren så jag dör snart!! Sol och värme behövs efter detta regnandet. Men jag ställer in mig på att det kommer ösa ner snö minst en gång till i vinter. När man precis börjat tro att våren är här, då kommer nog snön.


Mina två minsta busar hade det lite roligt idag. De lekte och hade jätte roligt, dansade till musik och hade tjusiga dansdräkter på sig. Jag lagade mat. Sedan gick jag till Tilda och kramade henne och sa att jag var så glad för ett de lekte så bra, och berömde henne verkligen. Hon har en tendens att styra och ställa med Ellen endel, och Ellen protesterar ju gärna väldigt högljutt, sånt blir man tillslut tokig på. Iaf. hon fick massa beröm, då kommer Ellen och vill oxå kramas. Då känner jag att det luktar något på hennes hår, frågar Tilda vad de gjort. Inget svarade hon naturligtvis, men sedan visar hon mig sitt läppglans som de använt. Den luktar typ jordgubbar. Insåg att det absolut inte var det hon luktade i håret, så jag frågade Ellen vad de använt. - Sånt som pappa har i håret, svarar hon då... Och nagelack... Ser då att Ellens naglar och även fingrar är blåa. Råkar oxå stöta bort en handduk som ligger på golvet i toan, oxå blått... Tur att Ellen talar sanning än så länge... Nagelacken gick bort med nagelacksborttagning, och Ellens hår blev duschat. Sådana goa barn har jag! Fast roligt hade dom, så jag orkade inte skälla på dem ändå.


Imorgon ska jag hinna köpa en doppresent tänkte jag. En barnens första bibel ville de ha. Hoppas det finns en sådan kvar på bokia. Såg ett ex kvar när jag var där sist, och inte hade pengar.


Ja, det var väl det jag hade att komma med idag.

Av Katja - 26 januari 2008 23:07

Nä, det bidde ingen fortsättning på min ensamma blogg. Nu är jag inte ensam längre! Inatt kom han hem, de valde att köra bil hela vägen, och det var bra val. Färjan var inställd för det blåser för mycket där borta. Här är det oxå blåsigt, både igår och idag. Men inte så farligt. Regnat har det gjort massor idag oxå.


Var till skridskoskolan med de stora tjejerna idag. Kul att se hur duktiga de blivit! Oftast är det sam som åker dit med dem. Idag stannade han hemma och sov middag med Ellen oxå. Blev ju inte så mycket sömn för honom inatt då de körde.


Sedan åkte jag iväg för att leta ett eye toy spel till Tilda, letade igenom massor av affärer runt hela Göteborg nästan, innan jag fick höra att den är slut hos leverantören... Ja, å hade jag ju redan letat halvt ihjäl mig. Nåja, hon fick ett ennat spel istället. Eller får nästa måndag då hon fyller 6 år!!


Tilda har varit med farmor på operahuset idag. Någon balettföreställning om askungen, tror jag. Det var hennes födelsedagspresent av farmor. Jag tycker det är så bra med sådana presenter! Upplevelser är mycket bättre än massa saker. Det har dom tillräckligt med ändå.


Annars hände inte mycket mer här hemma idag. Vi hade det mysigt med godis och tv. Ellen gillar ju inte tv, så hon har försökt få oss att stänga av massor av gånger. Vi sjöng lite singstar oxå. Ellen börjar kunna textrena på endel sånger. Idag fick hon för första gången något annat än tondöv... Hon fick den där ankan, wannabe eller vad det nu är. Söt är hon iaf. när hon försöker hänga med i texterna! carola gillar hon, och tusen och en natt.


Imorgon ska vi på 2 års kalas. Lilla kusin Ebba fyller ju år, eller har redan fyllt faktiskt. Det var länge sedan vi såg henne. Innan jul någongång. Ska bli roligt!


Nu tänkte jag gå lägga mig, för alla andra sover ju redan.


Av Katja - 23 januari 2008 21:47

Titta så små de var för bara två år sedan!! Herre Gud, Tilda ser ju alldeles rund ut om kinderna! Hon är ju så smal nu! Så himla fort det går, och man märker det ju inte ens... Bara på bilder! Ellens grimars är väl inte så snygg, men ändå...

Av Katja - 23 januari 2008 21:30

Får väl fortsätta med min ensamma vecka blogg då.


Vi slutade lite tidigare idag, men eftersom Ellen sover på dagis, så åkte jag hem. Jag la mig på soffan för att vila lite, men somnade givetvis. Skönt var det iaf. Sedan hämtade jag barnen, och denna gången gömde sig inte Tilda och blev inte arg när jag hämtade. Hennes kompis som hon lekte med just då, blev oxå precis hämtad, så det var nog därför. Annars är hon så arg när jag kommer, hon vill inte hem.


Barnen hade lovat att städa på sina rum, så det blev gjort. jag och Ellen städade på hennes "rum" oxå. Sedan stack Tilda till granntjejen och lekte lite, men kom hem snabbt. Kompisen med, och då blir det alltid bråk. Louise och Tilda bråkar förståss. Jag fick ta ner Louise, så dom fick leka ifred, och Louise gjorde sina läxor.


Maten bestod av upptinad köttgryta, smidigt värre. hade vi haft en större frys hade det varit toppen att kunna frysa ner mat. Nu tvingas vi många gånger slänga rester, eftersom det inte får plats.


Vi har spelat lite eye toy, så kroppen har fått jobba lite idag med. Jag köpte ett annat spel till Tilda, men ska åka in och byta det till ett eye toy. Det är ju världens bästa spel! Barnen sitter inte helt apatiska och bara trycker på knappar, de hoppar ju och skuttar så de blir svettiga!!


Barnen har somnat sött i sina sängar. Tom. Ellen har nu för tredje natten irad somnat i sin egen säng. Hoppas det fortsätter så! Snart, när jag får mer ork ska jag fixa lite i Ellens sovhörna. Ska försöka få tag i lite pippi tyg och sy påslakan av. En lampa har jag redan som jag ska sätta upp ovanför sängen. Men det blir väl när hon vuxit ur växa sängen, så seg som jag är på sånt.


Imorgon har vi heldag i skolan. Har nu beställt de böcker som jag saknade inför denna terminen. Himlars att det ska vara så dyrt med böcker bara... Nåja, förhoppningsvis kan man sälja av det mesta i höst när en ny omgång elever ska gå detta program.


Måste oxå ta mig i kragen och ta bort julstjärnorna i fönstern oxå... Är nog den enda i världen som har de kvar... Och julgardiner... Har ju letet i varenda tygaffär efter nåt fint tyg till gardiner, men inte hittat nåt. Det finns ju bara panelgardiner som är snygga, och det vill jag inte ha.


Hade tänkt att iaf. klippa ut ett par byxor till Tilda som jag ska sy, men det orkar jag nog inte idag. Plommonlila velour byxor ska det bli iaf.


Nä, har matsäckar att packa upp, och ännu en tvätt att hänga... vart är min hushållerska???



Av Katja - 22 januari 2008 21:39

Ännu en dag har flutit på bra. Hann med att köra Louise till flöjten och kören tack vare att jag slutade lite tidigare. Medans hon var där var jag och de övriga barnen på apoteket och leksaksaffären. Letar present till kusin Ebba som fyller två år. Efter hämtningen åt vi på MC Donalds, blev för sent att hinna med att laga middag efteråt.


Barnen sover nu gott, och jag ska förbereda två matsäckar till barnen för i morgon. Hoppas vädret blir lika fint som idag, någon minusgrad och sol! Dock har dom lovat regn och blötsnö till dagen. Man kan ju alltid hoppas dom har fel.


Vi var på medicinhistoriska museèt idag, och det var faktiskt himla intressant! Man är verkligen glad att man inte levde på den gamla tiden, fy vilken hemsk sjukvård! Vilka mystiska hemska grejer de använde då... Ska kanske inte klaga så mycket på dagens vård efter detta... Golvet i byggnaden lutade väldigt, och jag som knappt kan gunga i en gungstol utan att bli åksjuk, var helt snurrig och yr av det där golvet... Har aldrig hört talas om åksjuka på sneda golv, men det var precis vad jag led av!


Vi kommer bara läsa omvårdnad nu under ett par veckor. Ska få lägga om sår, ta lite sprutor och dyl. Kommer nog bli kul! Vi ska visst ha övningar i metodrummet varje vecka, om jag förstod det hela rätt. Sånt är ju roligt, inte bara sitta och skriva hela tiden. Vi ska ha sjukvård, psykiatri och etik och livsfrågor oxå denna termin.


Tja, det är väl ungefär allt som hänt idag. Ska ta tag i allt som ska göras nu innan sängen.



Av Katja - 21 januari 2008 22:22

Ja, nu är första dagen som ensamstående över. Har gått bra. Ja, barnen har ju varit på skola och dagis förståss, för jag var ju oxå i skolan. Louise var så duktig idag och gick själv. Hade aldrig funkat annars... Då hade jag fått pälsa på alla och åka iväg först med henne till skolan, sedan hem, för att vända och till dagis. Hon är stor nu!


Hemma blev det lite eye toy, Louise vaknade med världens värk i nacken, och axlarna... Gissar att gårdagens intensiva spelande satt sina spår. Hon fick en alvedon, och en vetekudde. Ville spela när hon kom hem igen... Mycket bra gratis motion!!


Lagade spagetti och köttfärssås till middag, blev sådär.


Ellen har varit grinig och trött på em. så det har varit mycket bärande. Konstigt nog piggnar hon alltid till när vi väl kommer isäng... Där kan hon babbla och hålla på länge och väl. Idag somnade hon dock ovanligt tidigt, redan 20.15 Oftast blir det 21-21.30 innan hon somnar. Tjejerna skulle sova tillsammans, och efter bara en "varning" somnade dom.


Imorgon ska vi redan på studiebesök. Medicinhistoriska museèt. Låter väl sådär kul, men men.


Håller på att packar alla tygblöjor som ska säljas nu. Bara ett lass kvar, sedan är det mesta sålt. Ellen vill bara ha sina nalle puh blöjor när hon ska göra nr.2, så det är lika att sälja tygisarna. Har ju inte varit så frekvent användade av dem, men några blöjor har vi allt sparat in på dem. Alltid nåt ur miljösynpunkt.


Hann ta en sväng till lindex idag innan jag hämtade barnen, för Ellen låg ju ändå och sov när vi slutade. Halva reapriset var det, och sånt gillar jag! Blev lite t-shirts till Louise, tights och en pyamas och ett gäng strumpor fick hon oxå. Ellen fick ett nattlinne, en tröja och ett par tights. Till Tilda hittade jag inget. men jag har ju köpt lite Hello Kitty kläder till hennes födelsedag, så det blir nog bra.


Tja, det var väl dagen i stora drag. Nu är det nog bara att borsta och gå lägga sig. Nu ska man orka med en skoldag imorgon oxå.


God natt!

Av Katja - 20 januari 2008 22:45

Jag sitter visst här ännu. Som svar till vissa undrande, 22 är TIDIGT!! Här får man vara glad om man kommer isäng före 00. Man får ju passa på att göra lite saker när de där underbara barnen sover!


Eye toy är spel till tv_spelet vi har, man har en kamare och så ser man sig själv och hoppar och gör rörelser med hela kroppen, istället för att använda en handkontroll. Kul, och bra gympa för lata morsor oxå...


Nä, NU ska jag borts tänderna.


God natt!

Av Katja - 20 januari 2008 22:07

Hej då mommo!! Här vinkas det till mommo, när vi är på väg att åka hem med tåget.

Ovido - Quiz & Flashcards